Co to jest SEO?

Co to jest SEO?

Czy wiesz, że skuteczne pozycjonowanie stron internetowych może zapewnić stały napływ klientów dla Twojego biznesu? Zastanawiasz się, od czego zacząć swoją przygodę z SEO? Podstawą działań optymalizacyjnych jest dostosowanie witryny do algorytmów wyszukiwarki Google. Nie można również zapomnieć o content marketingu, User Experience czy budowaniu profilu linkowego. Dziś jednak skupimy się na omówieniu najważniejszych zagadnień związanych ze strategią SEO. Na jakie elementy należy zwrócić uwagę, aby strona www osiągnęła najwyższe miejsce w rankingu? Sprawdź!

Definicja SEO

Search Engine Optimization (SEO) to optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe, która ma na celu podniesienie pozycji strony w rankingu dla konkretnych fraz kluczowych. Jest to proces wieloetapowy i rozciągnięty w czasie, który dąży do wyróżnienia witryny w wynikach wyszukiwania. Wykorzystuje dedykowane narzędzia SEO oraz wpływa pośrednio na ruch i konwersję. Zakres czynności obejmuje takie dziedziny, jak pozycjonowanie, marketing, projektowanie stron czy UX. Staranie zaplanowana kampania pozwala pozyskać klientów i utrzymać ich na dłużej.

Im więcej użytkowników odwiedzi daną stronę internetową, tym większa szansa, że wśród nich znajdują się przyszli klienci. Ruch na stronie zależy jednak od pozycji w wynikach wyszukiwania. Do tego służy starannie przemyślana strategia SEO. Pozycjonowanie na najważniejsze słowa kluczowe pozwala dotrzeć do większej grupy odbiorców oraz zbudować lepszą widoczność serwisu. Na tym etapie warto więc regularnie publikować na stronie eksperckie artykuły blogowe, które pozwolą wykreować firmę jako profesjonalistę w swojej dziedzinie. Dzięki temu klienci uznają markę za godną zaufania i chętniej skorzystają z oferty.

SEO to realna szansa na dotarcie do osób, które już wyraziły zainteresowanie produktami oferowanymi przez Twój sklep online, ponieważ wpisały w wyszukiwarkę odpowiednia frazę kluczową. Pozycjonowanie sklepu internetowego daje lepsze prawdopodobieństwo, że ruch, który pojawi się na stronie, będzie nie tylko wartościowy, ale także przełoży się na konwersję. W ten sposób przyniesie zyski dla biznesu.

Obecnie niemal każdy użytkownik znajduje informacje o produkcie lub usłudze w Internecie. Aby dotrzeć do potencjalnych klientów przed konkurencją, niezbędne okazuje się pozycjonowanie strony www na kluczowe frazy. Jest to nieodłączny element efektywnej strategii marketingu internetowego. Inwestując w SEO, sukcesywnie rośnie widoczność witryny w wyszukiwarce, a tym samym przewaga konkurencyjna nad firmami o podobnym profilu działalności.

SEO – wprowadzenie

Przed wdrożeniem działań optymalizacyjnych należy pamiętać, że SEO to zestaw różnych działań wykonywanych na stronie www i poza nią. Pozycja witryny reaguje zarówno na zmiany algorytmów Google, jak i intencje użytkowników. Należy więc nieustannie śledzić wytyczne wyszukiwarki, a także trzymać rękę na pulsie w kwestii miejsc w rankingu zajmowanych przez konkurencję. Pozycjonowanie strony w Google nie może być jednorazową kampanią, lecz ciągiem przemyślanych działań. Co więcej, na zakres wykonywanych czynności wpływają: rodzaj branży, wielkość strony www, liczba podstron, system CMS i cele danego biznesu.

Specjaliści SEO podkreślają, że osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania wymaga czasu. Pierwsze efekty widoczne są co najmniej po kilku miesiącach pracy, a zdobyte miejsce w rankingu nie będzie utrzymywać się zawsze. Na plecach wciąż odczuwalny jest oddech konkurencji, a żeby tego było mało, algorytmy Google również podlegają nieustannym zmianom. Odpowiadając zatem na pytanie: co to jest SEO, można stwierdzić, że stanowi ciąg działań on-site i off-site, których celem jest zdobycie najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Budowanie widoczności na coraz więcej fraz i zwiększanie ruchu organicznego na stronie należy dostosować do wytycznych wyszukiwarki, która co jakiś czas aktualizuje swoje algorytmy. Wówczas mogą pojawić się pewne wahania pozycji, lecz nie jest do powód do niepokoju. Takie procesy są zupełnie naturalne, ale mimo wszystko warto dokonywać korekty prowadzonych działań optymalizacyjnych, aby możliwe było osiąganie jeszcze lepszych wyników.

Techniki SEO

Wspinając się po kolejnych pozycjach w rankingu Google, rośnie szansa na dotarcie do większej liczy osób zainteresowanych Twoim produktem lub usługą. Innymi słowy, im wyżej w wynikach wyszukiwania się znajdziesz, tym więcej zapytań ofertowych możesz otrzymać. A to przecież podstawa Twojego biznesu, prawda? Konkurencja w SEO jest jednak ogromna, dlatego warto stale aktualizować podejmowane działania optymalizacyjne, dostosowując je do zmieniających się algorytmów oraz preferencji użytkowników.

Skuteczne działania SEO bazują w całości na analizie dostępnych danych. Dlatego prace nad widocznością witryny w wyszukiwarce należy rozpocząć od sprawdzenia, czy w prawidłowy sposób odpowiada na potrzeby obiorców. W tym celu warto przeprowadzić dogłębną analizę słów kluczowych. Dzięki temu uzyskasz odpowiedź na pytanie, w jaki sposób internauci poszukują oferty Twojej firmy. Będzie to także fundament stworzenia podstron dedykowanych poszczególnym produktów i usługom.

Ważnym elementem kampanii SEO, o którym nie można zapomnieć, jest analiza konkurencji. Rzetelnie przeprowadzona, będzie źródłem cennych informacji na temat właściwej architektury strony, zastosowania słów kluczowych oraz pozostałych działań marketingowych podejmowanych przez najlepsze firmy w danej branży. Podobną funkcję spełnia audyt SEO, choć dotyczy on wyłącznie Twojej strony internetowej, a dokładnie jej kondycji. Bierze pod uwagę takie aspekty, jak: widoczność w wynikach wyszukiwania, słowa kluczowe, profil linkowania, analiza techniczna witryny, wydajność itp.

Podstawową techniką SEO, którą warto zastosować na stronie www, jest wartościowy i odpowiednio zoptymalizowany content. Treści powinny zawierać najważniejsze frazy oraz cechować się użytecznością dla odbiorcy i unikalnością. Teksty powinny być łatwe do przejrzenia i skanowania wzrokiem, a także podzielone na akapity i rozdzielone nagłówkami. Należy je zamieścić na każdej podstronie serwisu, gdzie wesprą proces pozycjonowania na konkretne słowa kluczowe.

Słowa kluczowe w kampaniach SEO

W tym miejscu warto przypomnieć podstawowe rodzaje wyników wyszukiwania w SERP (z ang. Search Engine Results Page), które wpływają na skuteczność pozycjonowania stron internetowych. Trzeba wziąć je pod uwagę, ponieważ pomagają w jak najlepszy sposób interpretować intencje użytkowników. Aby przygotować precyzyjne odpowiedzi na różnorodne zapytania, witryny powinna prezentować użyteczne i wartościowe źródła informacji. I tak, SERP-y dzielimy na:

  • wyniki organiczne – inaczej naturalne i bezpłatne, które zależne są od konkretnych zapytań użytkowników i algorytmów wyszukiwarki. O pozycji strony w rankingu decyduje m.in. zawartość słów kluczowych i wartość publikacji,
  • wyniki płatne – to nic innego, jak oznaczone reklamy Google (kampania Google Ads) oraz linki sponsorowane, które wyświetlają się powyżej i poniżej bezpłatnych wyników. Sposób rozliczenia opiera się na płatności za pojedyncze kliknięcie, a cena zależy m.in. od atrakcyjności frazy.

W obu przypadkach mamy do czynienia z konkretnymi słowami kluczowymi, na które pozycjonowana jest dana strona. Wskazanie fraz z największym potencjałem oraz określenie grupy docelowej pozwala dostarczyć wartościowy ruch na stronie. Dzięki temu serwis może wyświetlać się w wyszukiwarce na setki wyrażeń związanych z Twoim biznesem. Keyword research jest więc niezbędny, jeśli chcesz dotrzeć do możliwie największej liczby potencjalnych klientów. Wyróżnia się następujące rodzaje słów kluczowych:

  • brandowe – zawierają nazwę konkretnej firmy lub marki; wpisują je osoby, które dokładnie wiedzą, jakiej strony szukają,
  • ogólne – składają się najczęściej z 1-2 wyrazów i wykorzystują je użytkownicy, którzy szukają określonych produktów lub usług, ale jeszcze nie zdecydowali się na konkretną rzecz bądź markę,
  • long tail – zawierają 3 i więcej wyrazów; stosują je użytkownicy, którzy szukają bardzo konkretnych produktów i mają sprecyzowane oczekiwania.

Badanie słów kluczowych polega na dokładnej analizie fraz konkurencji, sprawdzeniu miesięcznej liczby wyszukiwań wyrażeń, określeniu ich stopnia trudności i potencjału biznesowego, a także przyporządkowaniu najważniejszych fraz do odpowiednich stron docelowych. Jest to element działań optymalizacyjnych on-page SEO, czyli wykonywanych w obrębie serwisu. Należy odpowiedzieć na pytanie, jaki ruch organiczny generują poszczególne wyrażenia i ile z nich znajduje się TOP 10 lub TOP 3? Dzięki dogłębnej analizie możliwe będzie spełnienie intencji wyszukiwania (search intent).

Optymalizacja SEO strony internetowej

Jakie wyniki organiczne wyświetlają się użytkownikowi? To zależy od dopasowania strony do zapytania internauty, niemal kilkuset czynników rankingowych oraz stale udoskonalanych algorytmów Google. Trendy SEO nieustannie się zmieniają. Wiemy jednak, że wyszukiwarka wysoko premiuje witryny, które szybko się ładują na urządzeniach mobilnych i stacjonarnych, prezentują wysokiej jakości content oraz wykorzystują adekwatne frazy kluczowe w odpowiednim natężeniu. Co więcej, stosują uporządkowaną strukturę i hierarchię nagłówków oraz wartościowe linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne.

Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Należy zadbać o odpowiednią optymalizację kodu HTML witryny. W tym celu może okazać się konieczne usunięcie zbędnych znaków, wydzielenie stylów i skryptów do osobnych plików lub zastosowanie krótszych zapisów. Warto również usprawnić funkcjonowanie strony www pod kątem technicznym, czyli zwiększyć szybkość ładowania oraz nanieść poprawki pod kątem User Experience.

Działania optymalizacyjne to także modyfikacja treści znajdujących się na stronie. Wymaga umieszczenia odpowiednich fraz kluczowych, zastosowania nagłówków oraz stworzenia struktury tekstu i dodania wyróżników. Niezbędne jest także przygotowanie wersji witryny dedykowanej do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Nie bez znaczenia pozostaje również przejrzyste menu, podzielone na kategorie i podstrony.

Najlepsze praktyki SEO

Im lepiej zoptymalizowana strona internetowa pod kątem wyszukiwarki, tym więcej wartościowego ruchu pozyskasz. Przełoży się do na wzrost konwersji, a w konsekwencji maksymalizację zysków Twojego biznesu. Oto najlepsze techniki SEO, które warto zastosować już dziś.

Dodanie użytecznych meta danych, czyli tagu title i meta description do każdej podstrony i kategorii pozytywnie wpływa na widoczność witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Powinny być na tyle atrakcyjne i precyzyjne, aby zachęcały użytkowników do kliknięcia linku.

  • Stworzenie mapy strony w formacie XML, co pozwoli robotom wyszukiwarki łatwiej zindeksować poszczególne podstrony i zwiększyć ich poziom widoczności.
  • Optymalizacja SEO strony pod kątem wydajności – czas ładowania się witryny powinien wynosić 2-3 sekundy. Jest to jeden z podstawowych czynników rankingowych. Aby odpowiednio go wzmocnić, należy dokonać kompresji obrazów, zminimalizować kody HTML i CSS oraz przeprowadzić minifikację Java Script. Warto również korzystać z szybkiego hostingu.
  • Utworzenie przyjaznych adresów URL – proste i przejrzyste adresy stron internetowych są łatwe do zapamiętania przez użytkowników, pomagają w nawigacji witryny oraz oszczędzają pracę robotom indeksującym.

Optymalizacja strony www pod kątem SEO obejmuje także szereg innych pomocnych technik. Jedną z nich jest dostosowanie serwisu do urządzeń mobilnych. Dlaczego to takie ważne? Responsywność witryny zmniejsza współczynnik odrzuceń. Nie od dziś wiadomo, że użytkownicy natychmiast opuszczają te strony, których nie mogą odczytać. Zmniejszasz więc ryzyko utraty potencjalnych klientów. Warto również pamiętać, że algorytmy Google ustalają ranking w wyszukiwarce na podstawie wersji mobilnej, a nie desktopowej witryny.

Analiza SEO konkurencji

Jeżeli chcesz udoskonalić strategię pozycjonowania swojej strony internetowej, analiza konkurencji może okazać się kluczem do sukcesu. To na jej podstawie jeszcze lepiej zrozumiesz specyfikę branży, odkryjesz niszę rynkową czy poznasz nowe trendy SEO, by trafniej dostosować działania optymalizacyjne do preferencji użytkowników. To także szansa na weryfikację mocnych i słabych stron najsilniejszych konkurentów, analizę linków zwrotnych oraz wybór wartościowych źródeł pozyskiwania odnośników i fraz kluczowych przynoszących najlepsze wyniki.

Jak rozpoznać swoich bezpośrednich konkurentów? Jednym ze sposobów jest użycie dedykowanych narzędzi SEO, takich jak Senuto czy Ahref, które służą do analizy stron o podobnym lub takim samym profilu działalności. Równie dobrze można skorzystać z wyszukiwarki Google, wpisując nazwę usługi lub produktu + sklep (lub nazwę miasta). Witryny, które wyświetlą się na najwyższych pozycjach w SERP, to Twoi konkurenci! Warto też utworzyć listę zawierającą adresy URL, by móc śledzić zmiany na stronach w przyszłości.

Badanie słów kluczowych to jeden z najważniejszych elementów analizy konkurencji pod kątem SEO. Wykonując research czy przegląd wyników organicznych, warto wykorzystać profesjonalne narzędzia, które ułatwią sprawdzenie popularności fraz i ruchu, jaki generują. Należy uwzględnić zarówno wyrażenia ogólne, jak i branżowe czy long tail. Niektóre z nich trudno wypozycjonować, a inne cechują się niższą konkurencyjnością i mogą przynieść wartościowych ruch. To właśnie te frazy najbardziej nas interesują!

Na podstawie analizy słów kluczowych można zbudować strategię content marketingu, by jeszcze trafniej odpowiadać na zapytania użytkowników. W tym celu agencja SEO weryfikuje rodzaj treści publikowanych przez konkurencję. Najczęściej są to blogi, artykuły poradnikowe, filmy oraz infografiki, które mają przyciągać uwagę odbiorców. Konieczne jest także sprawdzenie tematyki tekstów zamieszczanych na stronie, ocenienie ich jakości pod katem merytorycznym i działań optymalizacyjnych, a także regularności publikacji.

Działania SEO dla wyszukiwarki Google

Jednym z najważniejszych czynników decydujących o sukcesie przedsiębiorstwa jest widoczność w sieci. Wynika to z powszechnego dostępu do Internetu. Coraz więcej konsumentów traktuje wyszukiwarkę Google jako podstawowe źródło informacji o produktach i usługach. Jeżeli więc chcesz zbudować przewagę konkurencyjną w wirtualnym świecie, musisz podjąć szereg realnych działań optymalizacyjnych.

Kompleksowa strategia budowania widoczności obejmuje m.in. badanie słów kluczowych. Dzięki szerokiej analizie jesteśmy w stanie określić potencjał fraz, które stosowane są przez Twoją grupę docelową. Szczególną uwagę należy zwrócić na User Experience, czyli całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z Twojej witryny. Maksymalizacja satysfakcji odbiorców przy jednoczesnym umacnianiu pozycji witryny pozwala osiągnąć długotrwałe rezultaty. Strona www jest przecież wizytówką marki, dlatego powinna być dobrze zaprojektowana, czytelna i intuicyjna w nawigacji.

Jednym z najbardziej skutecznych, a zarazem najszybszych sposobów zwiększenia widoczności w wynikach wyszukiwania jest tworzenie wartościowego contentu. Optymalizacja starych treści oraz publikowanie nowych artykułów, poradników i opisów kategorii nie tylko przyciąga uwagę użytkowników, ale także buduje zaufanie do marki oraz wizerunek eksperta. Każdy tekst powinien jednak zawierać odpowiednio dobrane i starannie rozmieszczone frazy kluczowe.

Niezwykle ważnym czynnikiem rankingowym jest sposób prezentacji treści. W artykułach blogowych i opisach należy użyć czytelnej czcionki oraz atrakcyjnych elementów graficznych. Nie można również zapomnieć o uzupełnieniu altów zdjęć i meta danych (title i description) oraz właściwej strukturze treści (nagłówki H1-H6). Widoczność strony w Google wzmocni unikatowy i czytelny content o wysokiej jakości merytorycznej. Powinien łączyć działania marketingowe, SEO i UX. Należy dostarczać odbiorcom lepszą treść niż robi to konkurencja na wysokich pozycjach organicznych.

Narzędzia SEO

Czynności związane z pozycjonowaniem stron internetowych wykonywane są w obrębie witryny pod kątem wyszukiwarki Google (on-site SEO) oraz poza serwisem w celu zwiększenia jego autorytetu, głównie poprzez zdobywanie wartościowych linków (off-site SEO). Skuteczna strategia SEO wymaga więc nie tylko szerokiej wiedzy i umiejętności, ale także potrzebuje dedykowanych narzędzi pomocnych w działaniach optymalizacyjnych. Wśród najbardziej popularnych znajdują się:

Google Analytics

Jest to darmowe narzędzie dedykowane zarówno właścicielom stron, jak i pozycjonerom. Pozwala uzyskać wiele niezbędnych informacji pomocnych w realizacji kampanii SEO. Po zalogowaniu się na konto, zyskujesz dostęp do wiedzy na temat ilości użytkowników, źródła, z jakiego witryna pozyskuje największy ruch, rodzaju urządzeń, z których korzystają internauci, najpopularniejszych podstron itp. Możesz obserwować zachowania użytkowników w czasie rzeczywistym, zidentyfikować grupę docelową oraz dostosować do nich działania marketingowe.

Google Search Console

Narzędzie bazuje na analizie danych. Informuje o ilości kliknięć w wybranym przedziale czasowym, wyświetla stan strony oraz wskazuje błędy techniczne wykryte przed roboty indeksujące. Główną jego funkcją jest jednak możliwość przesłania site mapy wygenerowanej w pliku XML. Zawiera wszystkie ważne podstrony, które powinny pojawić się w wyszukiwarce Google. Jeżeli podstrony się zmieniają, mapa powinna być automatycznie aktualizowana.

Google Trends

Jest to kolejne darmowe narzędzie od Google, które pozwala lepiej poznać tendencje, jakie występują wśród użytkowników pod kątem wyszukiwanych słów kluczowych, a następnie dopasować frazy do aktualnych preferencji. Prezentuje trendy panujące zarówno w Polsce, jak i na świecie oraz porównuje wyrażenia w różnych przedziałach czasowych. Oznacza to, że Google Trends pomaga Ci zaplanować skuteczne działania contentowe z odpowiednim wyprzedzeniem, by jeszcze trafniej odpowiedzieć na potrzeby Twojej grupy docelowej.

Zastosowanie narzędzi SEO w strategii pozycjonowania

Narzędzia SEO pozwalają wskazać najważniejsze słowa kluczowe, istotne dla danej grupy docelowej, a to dopiero początek korzyści wynikających z ich stosowania. Dedykowane platformy umożliwiają tworzenie bardziej zoptymalizowanych treści, przeanalizowanie konkurencyjnych stron oraz śledzenie pozycji w wynikach wyszukiwania. Dzięki nim szybciej i skuteczniej modyfikujemy strategię pozycjonowania, a stąd już prosta droga do poprawy pozycji w rankingu Google.

W zależności od indywidualnych potrzeb narzędzia SEO przeznaczone są do:

  • analizy słów kluczowych np. Google Keyword Planner, SEMrush czy Ahrefs Keywords Explorer mogą okazać się pomocne przy planowaniu kampanii PPC, wskazując najważniejsze słowa kluczowe dla konkurentów oraz uwzględniając indywidualne cechy fraz, takie jak: poziom trudności, wolumen wyszukań i klikalność,
  • analizy strony np. Google PageSpeed Insights i Screaming Frog SEO Spider, które służą do badania wydajności witryny na urządzeniach mobilnych i stacjonarnych, pomagają zidentyfikować ewentualne błędy (np. zepsute linki) oraz wskazują sposoby, jak skutecznie je naprawić,
  • link builingu np. Ahrefs i Moz Link Explorer pozwalają doskonalić jakość linków przychodzących, a te, jak wiadomo, są jednym z czynników rankingowych w Google. Narzędzia te służą także do zbadania jakości i autorytetu domen łączących się ze stroną oraz oceny mocy odnośników.

Za pomocą specjalistycznych narzędzi SEO możemy również zrozumieć jak poszczególne elementy techniczne – wydajność strony, responsywność, czas ładowania – kształtują doświadczenia użytkowników odwiedzających naszą witrynę. Dzięki temu mamy szansę dostosować strategię marketingową do wciąż zmieniających się potrzeb internautów. Dedykowane platformy wyróżniają się jeszcze jedną ważną zaletą – tworzą spersonalizowane raporty i przejrzyste wykresy, które mogą okazać się niezbędne podczas wdrażania działań optymalizacyjnych.

Wtyczki SEO, które warto znać

Czym są wtyczki SEO? To pewnego rodzaju dodatki, które pozwalają w sprawny i wygodny sposób poznać zawartość kolejnych podstron. Pomagają dokonać głębszej analizy treści w serwisach internetowych. Wybór odpowiedniego rozszerzenia – płatnego lub darmowego – zależy od możliwości budżetowych oraz celów kampanii SEO. Samo zainstalowanie i konfiguracja plug-inów jest dosyć prosta i intuicyjna.

Wtyczki SEO są doskonałym wsparciem procesu pozycjonowania stron internetowych. Pozwalają wziąć pod lupę niemal każdy czynnik rankingowy. Większość z nich jest całkowicie darmowa lub dostępna w bezpłatnej, podstawowej wersji. Wśród przydatnych rozszerzeń, które usprawnią pracę pozycjonera, znajdują się:

  1. Link Redirect Trace – wtyczka SEO do przeglądarki Chrome i Firefox. Służy do weryfikacji nagłówków, pliku robots.txt, łańcuchów przekierowań oraz linków kanonicznych,
  2. NoFollow – pozwala wykryć, czy na konkretnej podstronie zostały ustawione meta tagi nofollow i noindex. Innymi słowy, wtyczka przeznaczona jest do dodatkowej weryfikacji poprawności indeksowania witryny przez poszczególne przeglądarki internetowe,
  3. Web Developer – rozszerzenie służące do analizy i zaznaczania linków, altów i nagłówków, a także sprawdzania poprawności kodów CSS i HTML oraz czyszczenia plików cookies,
  4. SEO Minion – prezentuje ogólne dane dotyczące SEO, w tym linki, tytuły i nagłówki. Sprawdza, gdzie znajdują się odnośniki na stronie – czy zostały uszkodzone lub stanowią przekierowania. Prezentuje, jak link będzie wyglądał na stronie z wynikami wyszukiwania Google oraz porównuje frazy kluczowe w różnych językach i krajach.

Odpowiednio dobrane wtyczki SEO pomagają optymalizować stronę www, by była jeszcze lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania na poszczególne słowa kluczowe. Pomocne są zwłaszcza dla osób, które znają jedynie podstawy pozycjonowania. Każda z nich oferuje nieco inne funkcje, dzięki czemu możesz wybrać rozszerzenie dopasowane do swoich potrzeb.

Popularne wtyczki SEO do WordPress

Tego popularnego systemu zarządzania treścią (CMS) nikomu nie trzeba przedstawiać. WordPress to darmowe oprogramowanie służące do tworzenia i prowadzenia blogów oraz stron internetowych, przy czym znajomość kodowania nie jest tu w ogóle potrzebna. Łatwa i intuicyjna obsługa oraz bezpłatny dostęp dla wszystkich to największe jego zalety. Witryny utworzone w WordPressie wymagają jednak przemyślanej strategii pozycjonowania, aby osiągać wysokie pozycji w wynikach wyszukiwania. Z tym zadaniem poradzą sobie dedykowane wtyczki SEO. Najpopularniejszą z nich jest Yoast SEO, która służy do:

  • dodawania metadanych (meta title i meta description), które informują roboty Google, czy dana strona ma zostać dodana do indeksu wyszukiwarki oraz czy linki do stron wychodzących mają być śledzone czy ignorowane,
  • generowania mapy strony (sitemap), czyli pliku zawierającego listę podstron z najważniejszymi informacjami, ułatwiającego skanowanie witryny przez roboty wyszukiwarki,
  • optymalizacji treści na stronie – wtyczka pomaga określić odpowiednią długość tekstów, liczbę nagłówków, nasycenie słowami kluczowymi oraz łatwość odbioru poszczególnych tekstów,
  • ustawiania taksonomii na stronie, czyli podziału na określone zbiory podobnych treści np. kategorie czy tagi oraz tworzenia przyjaźniejszych adresów URL.

Wśród popularnych wtyczek SEO do WordPressa na szczególną uwagę zasługuje również Rank Math. Jego największą zaletą jest intuicyjny konfigurator, który prowadzi przez wszystkie etapy optymalizacji strony – od wyboru aż 5 najważniejszych słów kluczowych, do śledzenia rankingu fraz w Google. Dużym zainteresowaniem cieszą się także inne wtyczki, takie jak: The SEO Framework (zawiera instrukcje poprawy poszczególnych parametrów strony internetowej), All in One SEO Pack (jest to rozwinięte narzędzie do przeprowadzenia bardziej zaawansowanych poprawek w serwisie) oraz Squirrly SEO (asystent pomagający w tworzeniu zoptymalizowanych tekstów).

Trendy SEO

Wyszukiwarki internetowe wciąż stanowią jedno z najważniejszych źródeł ruchu na stronie. Warto jednak pamiętać, że Google regularnie zmienia swoje algorytmy, aby zapewnić użytkownikom najlepsze możliwe wyniki. W związku z tym każda nowa aktualizacja wymusza na właścicielach witryn weryfikację dotychczas podejmowanych działań optymalizacyjnych i korektę tych czynności, które już nie zdają egzaminu.

W ostatnim czasie rośnie znaczenie użyteczności i wiarygodności treści. Dlatego algorytm E (eksperckość)-A (autorytet)-T(wiarygodność) został uzupełniony o kolejne kryterium oceny contentu – E (doświadczenie). Artykuły blogowe i poradnikowe powinny więc bazować na własnych przeżyciach, a więc zawierać prawdziwe i pomocne opinie o produktach, usługach itp. Nowy schemat E-E-A-T na pierwszy plan wysuwa zaufanie oraz realne doświadczenie eksperta. Oznacza to, że wokół witryny warto budować tzw. Topical Authority, który wpływa na jej widoczność i pozycję w wynikach wyszukiwania. Strony o wysokim autorytecie tematycznym uznawane są przez roboty indeksujące za wiarygodne źródło informacji na dany temat.

Nie można również zapomnieć o SEO technicznym, czyli działaniach optymalizacyjnych w obrębie strony internetowej, ale z wyłączeniem treści. Ich celem jest ułatwienie robotom Google zrozumienia i indeksowania poszczególnych podstron, a także poprawienie komfortu użytkowników podczas korzystania z witryny. Techniczne SEO obejmuje zatem:

  • stworzenie i wdrożenie mapy strony,
  • dodanie na stronie pliku robots.txt,
  • optymalizację meta tagów i adresu URL,
  • wdrożenie certyfikatu SSL i spójnej struktury linków wewnętrznych,
  • prawidłowe wdrożenie przekierowań,
  • zapobieganie duplikacji treści,
  • optymalizację szybkości strony,
  • dostosowanie witryny do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.

Rosnące znaczenie w SEO przypisuje się również danym strukturalnym. Dlaczego? Google stawia na użyteczność stron internetowych. Witryny powinny być w pełni zrozumiałe dla robotów indeksujących. Wzrost znaczenia zakupów czy wyszukiwania wizualnego pozwala wykorzystać ich potencjał. Dzięki temu strona może coraz częściej wyświetlać się w elementach rozszerzonych (rich snippets) oraz fragmentach z odpowiedzią.

Jak dostosować się do zmieniających się trendów SEO?

Nowoczesne SEO wymaga od pozycjonerów elastyczności w podejmowaniu prób dostosowania się do stale zmieniających się wymogów Google i potrzeb użytkowników. Należy nieustannie śledzić działania konkurencji, optymalizować treści pod kątem urządzeń mobilnych oraz stosować pozycjonowanie lokalne, jeśli charakter branży na to pozwala. Ogromnym wyzwaniem jest przewidywanie zmian w zachowaniu algorytmów, by w porę zmodyfikować czynności optymalizacyjne.

Ciekawym podejściem do SEO jest tworzenie i optymalizacja treści pod kątem słów kluczowych z długiego ogona, które generują mniejszy ruch, ale jednocześnie nie mają zbyt dużej konkurencji. Co to oznacza? Pozwala to zdobyć wysoką pozycję w rankingu na konkretne wyrażenia i zdobyć nowych odbiorców o sprecyzowanych oczekiwaniach.

Jednym z filarów współczesnego pozycjonowania jest wartościowy i użyteczny content, który spełnia wymogi algorytmu E-E-A-T. Publikowane treści powinny być wiarygodne, aby wyszukiwarka zweryfikowała witrynę jako godną zaufania. Nie bez znaczenia pozostaje również doświadczenie, eksperckość i autorytet w danej dziedzinie. Specjaliści ds. SEO zwracają również uwagę, że to potrzeby użytkowników powinny być na pierwszym miejscu. W związku z tym należy zadbać o zawartość strony i jej responsywność na różnych urządzeniach.

Pewien czas temu Google wprowadził do swojego algorytmu “mobile-first indexing”. Jest to istotna zmiana, która oznacza, że strony internetowe są oceniane i indeksowane na podstawie ich wersji mobilnej. Aspekty techniczne witryny i jakość treści są więc tak samo ważne, bez względu na to, czy wyświetlane są na urządzeniach stacjonarnych czy przenośnych – smartfonach, tabletach i laptopach.

Czy wiesz, że Google używa lokalizacji jako jednego z kryteriów pozycjonowania? Warto więc działać lokalnie, czyli rozwijać markę, tworzyć treści i promować się w oparciu o społeczność z danego regionu. To sprawdzony sposób na generowanie ruchu organicznego, odpowiadającego lokalnym potrzebom.

Algorytmy SEO w Google

Choć przewidywanie dokładnych zmian w algorytmach Google nie jest łatwym zadaniem, istnieje możliwość określenia pewnych trendów i kierunków, które będą miały wpływ na kolejne aktualizacje wytycznych wyszukiwarki. Jednym z nich jest z pewnością sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe wykorzystywane do oceny stron internetowych oraz interpretowania zapytań użytkowników. Uważa się, że w przyszłości wyraźnie zwiększy się znaczenie algorytmów BERT (służy do przetwarzania języka naturalnego) i RankBrain (przeznaczony do wyświetlania trafnych wyników wyszukiwania dla danej frazy).

Istotnym elementem przyszłych aktualizacji algorytmów Google będzie także zrozumienie kontekstu i semantyki. Co to oznacza? Wyszukiwarka dąży do opracowania skutecznego sposobu interpretowania zapytań użytkowników – tak, jak robią to ludzie. Nie można również zapomnieć o User Experience (UX), czyli doświadczeniach odbiorców, na które składają się: bezpieczeństwo witryny, szybkość ładowania strony, responsywność czy łatwość nawigacji.

Działania optymalizacyjne powinny także skupiać się wokół prywatności użytkowników, a więc bardziej skutecznego zabezpieczenia ich danych wrażliwych. Dostarczanie spersonalizowanych wyników nie może więc łamać poufności informacji.

Wśród czynników kształtujących trendy SEO znajduje się również algorytm E-E-A-T (Experience, Expertise, Authority, Trustworthiness). Wyszukiwarka Google coraz bardziej koncentruje się na wskaźnikach, które mierzą ekspertyzę, autorytet i wiarygodność strony internetowej. Witryny, które dostarczają użytkownikom wiarygodne, poparte doświadczeniem i rzetelne treści będą lepiej oceniane przez roboty indeksujące.

Google często dokonuje mniej lub bardziej rozbudowanych aktualizacji swojego algorytmu. Dlatego warto nieustannie śledzić zmiany, by działania optymalizacyjne odbywały się zgodnie z najnowszymi wytycznymi. Dostosowanie strategii SEO do zmian jest gwarancją skutecznego pozycjonowania.

White Hat SEO

White Hat SEO odnosi się do działań optymalizacyjnych w obrębie strony internetowej i poza nią, które mają na celu poprawę widoczności w wynikach wyszukiwania oraz zwiększenie atrakcyjności witryny dla użytkowników. Co ważne, techniki pozycjonowania są w pełni zgodne z wytycznymi i regulaminem wyszukiwarki Google. Oznacza to, że wszelkie czynności prowadzone są w sposób etyczny i wartościowy dla obiorców.

Stosowanie White Hat SEO ma pomóc w uzyskiwaniu lepszych wyników rankingowych oraz zwiększeniu zaangażowania i satysfakcji użytkowników odwiedzających stronę www. Pozycjonowanie zgodnie z zaleceniami Google to przede wszystkim tworzenie i publikacja wysokiej jakości treści niebędących duplikatami oraz właściwa optymalizacja tekstu pod kątem nagłówków, akapitów i wypunktowań. Wśród dozwolonych technik wymienia się również naturalne linkowanie wewnętrzne, dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych, zwiększenie szybkości ładowania się strony oraz używanie atrybutów alt dla grafik. Warto także pamiętać, aby budować serwis z zastosowaniem rozwiązań UX.

Założeniem dobrych praktyk SEO jest zbudowanie intuicyjnej, przejrzystej i prostej w obsłudze witryny. Dzięki temu zarówno roboty indeksujące, jak i użytkownicy będą mogli bez przeszkód poruszać się po stronie. White Hat SEO jest po prostu skuteczne. Google docenia te serwisy, które oferują odbiorcom wysoką jakość oraz konsekwentnie udoskonalają działania optymalizacyjne. Etyczne techniki dają długoterminowe efekty zarówno pod względem widoczności witryny, jak i wizerunku. Użytkownicy wyżej oceniają i chętniej wracają na dobrze zaprojektowane strony z wartościowym contentem.

Black Hat SEO

Nielegalne techniki pozycjonowania stron internetowych – Black Hat SEO – są całkowitym przeciwieństwem dobrych praktyk. Mają na celu manipulowanie algorytmami Google i zdobywanie w ten sposób wysokich wyników. Działania niezgodne z wytycznymi dają krótkotrwałe efekty, a w dłuższej perspektywie mogą okazać się szkodliwe zarówno dla samej witryny, jak i jej właściciela. Czego dokładnie nie wolno robić? Poniżej znajdują się przykłady nieetycznych działań, które mogą być realizowane mniej lub bardziej świadomie.

  • Spamowanie linkami w SEO – polega na generowaniu dużej liczby linków prowadzących do danej strony internetowej, zwykle z niezwiązanych lub niskiej jakości źródeł.
  • Ukrywanie treści pod SEO – oznacza manipulowanie wyświetlaną zawartością strony tak, aby dla wyszukiwarek była widoczna, ale dla użytkowników pozostała ukryta np. za pomocą rozmiarów czcionek, kolorów czy arkuszy stylów CSS.
  • Przesycenie słowami kluczowymi – umieszczanie w treściach nadmiernej liczby fraz ma na celu zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Prowadzi jednak do publikowania nienaturalnie brzmiących i mało wartościowych artykułów.
  • Cloaking w SEO – tworzenie dwóch wersji strony: jedna dostarcza treść użytkownikom, a druga wyszukiwarkom.
  • Doorway pages – polega na zaprojektowaniu stron widocznych wyłącznie dla robotów indeksujących w celu oszukania algorytmów.
  • Automatyczne generowanie treści – tworzenie masowej liczby niskiej jakości tekstów za pomocą programów komputerowych. Uznawane są za spam.

Prowadzenie działań niezgodnie z wytycznymi wyszukiwarki prowadzi do wielu przykrych konsekwencji. Jedną z nich jest nałożenie filtra algorytmicznego, który samodzielnie wyszukuje słabej jakości strony. Istnieje również możliwość otrzymania ręcznie nałożonej kary przez zespół Google za złamanie wytycznych dla webmasterów. Najwyższym wymiarem kary jest ban, który usuwa całą witrynę z wyników wyszukiwania. Aby przywrócić stronę, należy usunąć przyczynę i wysłać prośbę o przywrócenie serwisu do indeksu wyszukiwarki. Stosowanie technik Black Hat SEO przyczynia się do obniżenia pozycji w rankingu, utraty zaufania użytkowników oraz spadku ruchu i przychodów. Z pewnością jest więc to gra niewarta świeczki.

Jak przygotować strategię SEO?

Planowanie i wdrażanie działań on-site i off-site, które mają poprawić pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania, to strategia SEO. Pierwszym krokiem na długiej drodze skutecznego pozycjonowania jest określenie grupy docelowej, by jeszcze trafniej spełniać oczekiwania użytkowników. W tym celu należy dokładnie wskazać:

  1. przybliżony wiek odbiorców oraz ich płeć,
  2. lokalizację grupy docelowej,
  3. zainteresowania i styl życia,
  4. problemy, z którymi zmagają się na co dzień,
  5. zachowania zakupowe,
  6. oczekiwania względem treści i funkcjonowania serwisu.

Kompleksowa strategia SEO składa się również z optymalizacji technicznej witryny (lepszego UX, krótszego czas ładowania itp.), poprawy architektury strony (tagi, nazwy kategorii) oraz stworzenia listy słów kluczowych, na które serwis ma być widoczny w Google. Pozycjonowanie samodzielne lub przez agencję SEO to także budowa bazy backlinków, poszerzenie linkowania wewnętrznego oraz publikacja wartościowych treści na stronie. Celem działań optymalizacyjnych jest zwiększenie widoczności na frazy związane z danym biznesem – zarówno wyrażeń ogólnych, jak i bardziej szczegółowych o większym współczynniku sprzedaży.

Analiza konkurencji w Top10 to kolejny element strategii SEO. Należy sprawdzić, jaka witryna znajduje się na pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania, jaki rodzaj treści wyświetla się na daną frazę oraz w jaki sposób konkurenci dokonują optymalizacji konwersji. Na tej podstawie łatwiej będzie zaplanować content bardziej przydatny dla użytkownika. Warto jednak zadbać o czytelność treści, a więc stosować nagłówki, akapity, punktory i boldy. Ważne jest posługiwanie się językiem korzyści oraz optymalne rozmieszczenie naturalnie brzmiących fraz. Stare treści należy aktualizować i dopasować do potrzeb odbiorców.

Konsultacje SEO

Brak oczekiwanych wzrostów na określone słowa kluczowe, spadek ruchu organicznego, niski współczynnik klikalności – to najczęstsze sygnały alarmowe, które skłaniają nas do zaciągnięcia opinii eksperta. Taką fachową poradę można więc porównać z wizytą u lekarza. Do specjalisty udajemy się, gdy zaobserwujemy niepokojące objawy choroby, aby poznać diagnozę i wdrożyć odpowiednie leczenie. Podobnie sprawa wygląda w przypadku konsultacji SEO – pozwalają wskazać popełniane błędy, dobrać odpowiednie sposoby na ich rozwiązanie oraz zweryfikować efekty podejmowanych działań optymalizacyjnych.

Dla przedsiębiorców z branży e-commerce najważniejsza jest widoczność w sieci. Aby przebić się przez tak dużą konkurencję, konieczne jest pozycjonowanie stron internetowych. To niezbędny element skutecznego zdobywania klientów przez wyszukiwarkę Google. W określeniu strategii optymalizacji witryny nieocenione będą konsultacje SEO. Specjalista pomoże znaleźć najlepsze rozwiązania dla konkretnego biznesu, aby zwiększyć ruch na stronie i liczbę konwersji, a w konsekwencji wypracować wysoką pozycję w rankingu i zrealizować założone cele sprzedażowe.

Jak wyglądają konsultacje SEO? To zależy od kilku czynników. Inaczej będzie przebiegało spotkanie z ekspertem, gdy prowadzimy już gotową stronę internetową, a inaczej, jeśli mamy dopiero jej zarys. W pierwszym przypadku może okazać się niezbędna przebudowa lub modyfikacja witryny, wprowadzenie nowych produktów lub usług do oferty czy zbudowanie wartościowego profilu linkowego. Natomiast w drugim przypadku konieczne będzie stworzenie przyjaznego interface’u, publikowanie wysokiej jakości treści z naturalnie brzmiącymi słowami kluczowymi oraz optymalizacja technicznych elementów serwisu. Konsultacje SEO zwykle odbywają się w siedzibie firmy lub w formie video konferencji za pośrednictwem np. Skype.

Spotkanie z ekspertem ds. pozycjonowania pozwala przede wszystkim dobrze spożytkować budżet przeznaczony na utrzymanie, optymalizację i promocję strony internetowej.

Dlaczego warto skorzystać z pomocy eksperta SEO?

Samodzielnie przeprowadzana kampania SEO może nie tylko nadszarpnąć Twój budżet, ale także przynieść niesatysfakcjonujący zwrot z inwestycji. Tego typu działania to długi i złożony proces, który wymaga szerokiej wiedzy i doświadczenia. Dlatego lepszym rozwiązaniem będzie zlecić pozycjonowanie i skorzystać z pomocy eksperta np. profesjonalnej agencji SEO. W ten sposób zaoszczędzisz czas i pieniądze, a przy okazji zyskasz dostęp do specjalistycznych narzędzi oraz efektywnych schematów strategii marketingowych online.

Niezależnie od tego, czy jesteś zainteresowany tworzeniem płatnych reklam w mediach społecznościowych (np. PPC), czy chcesz, by Twoja witryna znalazła się w TOP3 wyników wyszukiwania, w ramach usługi SEO otrzymasz indywidualnie dobrany plan działań optymalizacyjnych (cennik pozycjonowania będzie zależny od oczekiwań). Przy pomocy ekspertów proces pozycjonowania będzie rzeczywiście skuteczny i pozwoli Twojej marce rozwinąć skrzydła w wirtualnym świecie.

Powierzając swoją witrynę ekspertom SEO, masz możliwość skorzystania z fachowych narzędzi, których zakup i nauka na własną rękę, byłyby zbyt kosztowne i czasochłonne. Co więcej, mnogość różnorodnych programów sprawia, że nie do końca wiadomo, który z nich najlepiej sprawdzi się w przypadku danej strony www. W ramach konsultacji SEO otrzymasz więc starannie dobraną platformę, która ułatwi proces optymalizacji i zapewni pożądane wyniki.

Ważną zaletą współpracy z agencją SEO jest uniknięcie potencjalnych błędów. Zdarza się bowiem, że działając na własną rękę, przedsiębiorcy sięgają po rozwiązania niezgodne z wytycznymi Google lub nawet zabronione i surowo karane np. kupowanie linków czy wymienianie się odnośnikami. W efekcie może dojść do znaczącego spadku w wynikach wyszukiwania, a tym samym strat finansowych. Eksperci SEO nie dopuszczą jednak do sytuacji, by na Twoją witrynę została nałożona sankcja czy ban, ponieważ doskonale odnajdują się wśród algorytmów i wymogów firmy z Mountain View.

Jakie korzyści przynoszą konsultacje SEO?

Po pierwsze, warto odpowiedzieć na pytanie, kto powinien skorzystać z pomocy ekspertów SEO? Konsultacje mogą okazać się kluczem do sukcesu w realizacji strategii pozycjonowania, zwłaszcza w przypadku przedsiębiorców, którzy nie dysponują fachową wiedzą z zakresu marketingu internetowego, lecz szukają sprawdzonych sposobów na promocję swojej oferty w sieci. To także idealne rozwiązanie dla osób, które planują wprowadzić nowy produkt lub usługę, borykają się z niskim współczynnikiem konwersji lub zastanawiają się nad właściwym doborem słów kluczowych.

Szeroki wachlarz możliwości to kolejna zaleta konsultacji SEO. Eksperci dysponują bowiem ugruntowaną wiedzą w takich obszarach, jak:

  • audyt SEO – polega na przeprowadzaniu analizy strony internetowej (on-site i off-site) pod kątem czynników weryfikowanych przez roboty Google oraz wygenerowaniu raportów potwierdzających skuteczność działań,
  • content marketing – strategia marketingowa skupiona wokół regularnego tworzenia i publikowania wartościowych i użytecznych treści, które mają przyciągnąć uwagę określoną grupę odbiorców i nakłonić ich do działania przynoszącego zysk,
  • link building – jest to zestaw działań, które mają na celu właściwy dobór oraz ustawienie linków, aby bezpośrednio kierowały jak największą liczbę nowych użytkowników bezpośrednio na stronę internetową,
  • optymalizacja stron internetowych – jej celem jest poprawa pozycji witryny w wynikach wyszukiwania, zwiększenie ruchu i konwersji na stronie, krótszy czas ładowania strony, dobór odpowiednich fraz kluczowych, na które ma wyświetlać się serwis itp.

Konsultacje SEO to tak naprawdę nie wydatek, lecz inwestycja w rozwój Twojej strony internetowej, a jak pewnie wiesz, nie ma sukcesu w branży e-commerce, bez widoczności w sieci. Korzystając z porad fachowców, możesz w pełni skupić się na prowadzeniu biznesu. Kwestią pozycjonowania zajmie się profesjonalna agencja SEO, która posiada większe możliwości operacyjne oraz wypracowane strategie optymalizacyjne.

Jak wybrać odpowiedniego konsultanta SEO?

Po czym poznać, że mamy do czynienia z prawdziwym ekspertem od pozycjonowania? W końcu to od jego kompetencji zależy w głównej mierze skuteczność działań optymalizacyjnych strony internetowej. W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na doświadczenie i referencje. W tym celu można sprawdzić, jakie projekty konsultant SEO już realizował oraz czy jego praca przyniosła poprawę witryny w wynikach wyszukiwania. Niezbędna jest również wiedza techniczna z zakresu CSS, HTML, JavaScript czy content marketingu. Dobry specjalista na bieżąco śledzi zmiany wytycznych Google i najnowsze aktualizacje algorytmów.

Przed rozpoczęciem współpracy z konsultantem SEO należy zadać mu kilka ważnych pytań, które pozwolą ocenić jego profesjonalizm i kompetencje:

  • Jaki jest ogólny kierunek działań optymalizacyjnych strony pod kątem SEO?
  • W jaki sposób wybierane są słowa kluczowa?
  • Jakie narzędzia wykorzystywane są w procesie pozycjonowania?
  • Czy zostanie przeprowadzony audyt SEO witryny?
  • Z jakich elementów składa się strategia SEO?
  • Jak często i jaki rodzaj treści będzie publikowany na stronie?

Specjalista SEO powinien indywidualnie podchodzić do każdego projektu i klienta, biorąc pod uwagę branżę, w której działa oraz oczekiwania względem efektów. Dzięki temu współpraca z konsultantem pozwoli uzyskać odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania oraz stanie się szansą na poprawienie skuteczności pozycjonowania. To ciekawa opcja zwłaszcza dla przedsiębiorców, którzy nie wierzą w sens działań optymalizacyjnych. Efekty spotkań z ekspertem mogą ich zaskoczyć.

Zakres usług świadczonych przez konsultantów SEO powinien również obejmować analizę konkurencji, a więc wskazanie stron o podobnym lub identycznym profilu działalności, stworzenie bibliotek fraz kluczowych czy zbadanie stosowanej strategii linkowania. Ważnym elementem współpracy jest także śledzenie poziomu skuteczności wdrażanych strategii, naprawianie ewentualnych błędów oraz raportowanie wyników. Specjalista SEO dba o relacje z klientem i jakość obsługi? To znak, że jesteś w dobrych rękach!

Źródło tekstu: https://www.sunrisesystem.pl/blog/co-to-jest-seo/

Post Author: