Jak dobrze dobrać domenę internetową – krótki poradnik

Jak dobrze dobrać domenę internetową – krótki poradnik

W toku ostatnich 30 lat sieć www stała się nierozerwalną częścią naszego życia zawodowego jak i prywatnego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każde przedsiębiorstwo, które chce mieć stały kontakt z klientami musi zainwestować we własną stronę www. A pierwszym etapem ku temu jest wybór i rejestracja domeny.

Jak wybrać najlepszą domenę internetową dla Twojego przedsiębiorstwa?

Wybór domeny, a szczególnie tej, która ma mieć zastosowanie w celach biznesowych, powinien być zaplanowany, zarówno w części dotyczącej rozszerzenia, jak i nazwy głównej. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla przedsiębiorstwa musimy mieć pewność, iż jest stosowna do profilu jej działalności i terenu działania. To ważne, bo jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze podniesieniem widoczności naszej strony w internecie, trudno będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasz biznes działa tylko na terenie Polski, naturalnym wyborem jest zastosowanie rozszerzenia com.pl lub .pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne możliwości. Firmy o mniejszym zasięgu mogą zdecydować się na rozszerzenie regionalne, np. krakow.pl, kalisz.pl czy radom.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne kraje mogą od razu zarejestrować również inne interesujące je domeny państwowe, np. .fr (Francja), .no (Norwegia) czy .fi (Finlandia), jeśli kierują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo postawić na bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Rzecz jasna są też rozszerzenia przeznaczone dla witryn nie związanych z profilem biznesowym, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .edu, .blog, .org, .gov.

Dobrze rozważ także nazwę główną domeny

O wiele więcej planowania zabierze zapewne dobór nazwy głównej w domenie. Tutaj musimy wziąć pod uwagę o wiele więcej czynników. Jeśli firma istnieje już w świadomości klientów, powinno się zastosować ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to winniśmy wybrać nazwę chwytliwą, niezbyt długą i przede wszystkim łatwą do zapamiętania, która przy tym jednoznacznie kojarzy się z profilem działalności firmy. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe powiązane z daną branżą gospodarki i poszukajmy ciekawych skojarzeń. Pamiętajmy przy tym, żeby wybrana nazwa główna była zgodna z zasadami ortografii (chociaż oczywiście nie będzie zawierać liter diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i sprawdźmy, czy nie jest ona już zajęta lub czy nie istnieje już strona o bardzo zbliżonej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niekorzystnych wizerunkowo konfrontacji prawnych z konkurencją.

Post Author: